Met bijna 400 medewerkers bij Sluyter Logistics zijn er 400 unieke verhalen te vertellen. Elk van hen heeft een eigen reden waarom hun groen-gele hart sneller gaat kloppen. Wat maakt werken bij Sluyter Logistics bijzonder? Hoe ziet een gemiddelde dag eruit? Waar zijn collega’s trots op? In onze serie ‘Voorbij Logistiek’ duiken we in deze verhalen.
We trappen de eerste editie af met Rens van Stein, chauffeur bij Sluyter Logistics Assen. We ontdekken hoe hij in de logistiek terechtkwam, wat hem motiveert en hoe hij de toekomst van de sector ziet.
Met de paplepel of toch uit eigen wil?
Voor Rens was een carrière in de logistiek bijna vanzelfsprekend. “Het is me met de paplepel ingegoten,” vertelt hij. “Mijn vader was chauffeur, mijn oom ook en er zitten planners in de familie. Logistiek zit gewoon in ons bloed.” Toch spoorde zijn vader hem eerst aan om een ander vak te proberen. “Hij zei: ‘Vrachtwagenchauffeur worden kan altijd nog.’ Maar op een gegeven moment wist ik het zeker: dit is wat ik wil. Daar heb ik nooit spijt van gehad en mijn vader vindt het stiekem ook hartstikke leuk.”
Via zijn opleiding (toen nog CTL, nu STL) begon Rens als BBL-leerling bij Sluyter Logistics. “Vier dagen werken, één dag school. Eerst ondersteunde ik met laden en lossen, daarna haalde ik mijn rijbewijzen en groeide ik door binnen Sluyter.” Inmiddels rijdt hij fulltime als chauffeur op een trekker-oplegger, met of zonder kooiaap en doet hij distributiewerk door het hele land.
Een dag in het leven van een chauffeur
Geen dag is hetzelfde in de logistiek, dat geldt zeker voor Rens. “Soms begin ik om vijf of zes uur, soms om acht. Meestal ben ik rond vijf of zes uur ’s avonds klaar, maar als er nog iets moet gebeuren dan pak ik dat nog even mee.” Wat hij het fijnst vindt aan zijn werk? “De vrijheid. Natuurlijk word je gevolgd qua routes en opdrachten, maar binnen die kaders heb je veel zelfstandigheid. Daarnaast is de flexibiliteit fijn: als je zelf een keer ‘ja’ zegt, kun je ook een ‘ja’ terug verwachten als je iets nodig hebt.”
Wat maakt Sluyter Logistics uniek?
Voor Rens is Sluyter Logistics meer dan alleen een werkgever. Voor hem zit de kracht van Sluyter in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Maar wat Sluyter echt uniek maakt, is het respect en de samenwerking. Als er iets is, kun je ermee terecht. Er wordt nooit moeilijk gedaan en iedereen werkt samen aan het grotere geheel.” Onderweg wordt er bijvoorbeeld regelmatig met elkaar gebeld en op de zaak een praatje gemaakt, zoals Rens mooi zegt: “Even ouwehoeren.” De onderlinge mentaliteit vat hij samen als de uitspraak ‘één voor allen, allen voor één’.
Een bijzonder moment in zijn carrière bij Sluyter was de verhuizing naar het nieuwe pand in Assen. Rens bevestigt: “Als je ziet waar we vandaan komen, dan zijn we er enorm op vooruitgegaan. De opening was een goed feestje!” Zien hoe dat was? Klik [hier]! Voor hem draait werken bij Sluyter om meer dan alleen de dagelijkse taken. “Zodra ik mijn werk alleen nog maar als ‘werk’ zou zien, dan stap ik van de auto.”
De toekomst van logistiek
Toen we Rens vroegen hoe hij de toekomst van logistiek ziet, hoefde hij niet lang na te denken. Volgens hem staat de sector aan de vooravond van grote veranderingen, vooral op het gebied van duurzaamheid. “Elektrisch rijden, misschien zelfs met waterstof. De logistiek wordt steeds duurzamer.” Zijn eerste rit in een elektrische vrachtwagen van Sluyter was even wennen, maar hij is positief: “Het rijdt zeker niet verkeerd.”
Voor Rens betekent logistiek vooral verandering en een sector die steeds drukker wordt. Sinds corona bestellen mensen veel meer online en die groei blijft zich door zetten. “Uiteindelijk komt alles neer om logistiek.”, vertelt Rens.
Een vraag voor de volgende
Omdat dit de eerste editie is, kreeg Rens de eer om de eerste vraag voor de volgende collega te bedenken. Na even nadenken kwam hij met een treffende vraag: “Waarom zou jij nu iemand aanraden om in de logistiek te gaan werken?” Wij kijken nu al uit naar het antwoord in de volgende editie!