Sluyter bouwt aan zijn toekomst; letterlijk. De logistieke dienstverlener bouwt een drietal nieuwe warehouses in Nederland. De eerste en grootste staat in Assen en is sinds vorig jaar zomer operationeel. Duurzaamheid, welzijn en efficiency zijn de kernwaarden van het nieuwe dc.
Sluyter Logistics wil zich de komende vijf jaar ontwikkelen tot dé toonaangevende duurzame, logistieke dienstverlener van Nederland. En dat wil het doen door structureel te innoveren om duurzame bedrijfsvoering en groei te faciliteren. Zo omschrijft de logistieke dienstverlener zijn visie en ambitie. Bij mooie woorden blijft het niet. Sluyter timmert hard aan de weg als het gaat om vernieuwing van warehousing. Verdeeld over het land (zie kader) worden er de komende jaren drie nieuwe warehouses gebouwd. De eerste is vorig jaar zomer al opgeleverd en operationeel.
Keuze nieuw distributiecentrum
De keuze om nieuw te bouwen is ingegeven door ruimtegebrek en behoefte aan meer efficiency. Het nieuwe dc herbergt twee oude warehouses in Assen die verouderd waren. Sjouke Vogelzang, operationeel directeur Sluyter Logistics: “We zijn de laatste jaren sterk gegroeid in Assen. Gericht op de toekomst waren twee locaties niet langer houdbaar. Ten eerste omdat de panden verouderd waren en we ruimte tekort hadden. Met name qua warehousing. Bovendien zijn twee locaties qua efficiency niet ideaal.” “We moesten veel heen en weer pendelen tussen beide dc’s, dat geeft veel handling die je liever niet hebt”, voegt Jeroen Faber, warehouse manager Assen toe. De keuze om nieuw te bouwen was daarom de enige juiste optie voor Sluyter, ook gezien de visie en toekomstplannen die duurzaamheid, efficiency en welzijn van de medewerkers als prioriteit heeft. Dan is alles onder een dak in een nieuw pand de beste oplossing. Die kans kreeg het bedrijf op bedrijventerrein Werklandschap Assen-Zuid. Faber: “We wilden ook graag in Assen blijven omdat de meerderheid van onze medewerkers uit de omgeving komt. Daarnaast ligt Assen strategisch goed voor ons bedrijf.”
Werkomstandigheden en efficiency
Pal aan de snelweg A28 heeft Sluyter op een perceel van vijf hectare een spiksplinternieuw dc gebouwd (Aan de Stegge Twello) dat bestaat uit ruim 15.000 vierkante meter warehouse/expeditie inclusief 26 laad-/losdocks, 1800 m² mezzanine en ruim 1575 m² kantoorruimte. Het zijn niet zozeer de vierkante meters die Sluyter het grootste voordeel geven ten opzichte van de oude situatie, maar de indeling. Het stellingenplan, de loop- en rijroutes kloppen nu én de hoogte van het pand geeft mogelijkheden. Waar de oude dc’s hoogtes hadden van elf en zeven meter heeft het nieuwe warehouse vijftien meter.
“Alles bij elkaar geeft dat veel meer efficiency, maar exacte getallen kan ik er niet op plakken. Wat wel duidelijk is, is dat het veel prettiger werkt”, aldus Vogelzang. Die prettige werkomstandigheden wordt ook veroorzaakt door de enorme raampartijen op het kantoordeel. De puien zorgen voor veel daglicht en openheid. Openheid is ook de aanpak richting de medewerkers. Vogelzang: “We hebben vrij snel gecommuniceerd over de plannen en dat we in Assen blijven. Dat geeft rust en duidelijkheid. Die openheid hebben we ook tijdens de bouw gegeven door de mensen mee te nemen het nieuwe warehouse in. Dat geeft vertrouwen en binding.”
Duurzaamheid
Centraal bij het ontwerp en de bouw stond duurzaamheid. Zo beschikt het dc onder meer over 2500 zonnepanelen. “Vogelzang: “We wekken meer op dan we nodig hebben. Daarom onderzoeken we nu batterijopslag. Stroom die we kunnen gebruiken voor het laden van onze elektrische vrachtwagens. Een andere optie is een eigen laadplein te bouwen. Die puzzel moeten we nog leggen.” Wat wel helder is, is dat het dc het Breeam Excellent keurmerk heeft. Vogelzang: “Dit past in onze visie, maar een nieuw duurzaam pand geeft ook een bepaalde uitstraling en vertrouwen richting klanten.” Faber: “Wat we ook zien sinds de nieuwbouw en het feit dat we meer zichtbaar zijn, is dat het aantal sollicitanten toeneemt.” Om het pand beter op te laten gaan in de omgeving is er gekozen voor een houtkleur en ronde hoeken. Daarnaast is de sprinklertank in het dc geplaatst.
Automatisering
Minsten zo belangrijk is de toename in handel en daarover geen gebrek in het nieuwe dc. Het warehouse is al voor zo’n tachtig procent gevuld. Stellingen (Stow) vormen samen met reachtrucks (Toyota) het hart van de operatie als het om material handling aankomt. Automatisering/robotisering was geen optie: “Wij hebben veel goederen (Sluyter heeft veel bouw- en verpakkingsgoederen) die qua maat en gewicht niet geschikt zijn voor automatiseringsoplossingen. Gerobotiseerde reachtrucks hebben we niet gekozen omdat we flexibel willen zijn. We hebben veel verschillende klanten.” Om die reden heeft het bedrijf ook gekozen voor extra zware stellingen (Nimar). “We kunnen daardoor altijd een klant ontzorgen.” Hoewel robot reachtrucks afvielen, heeft Sluyter wel nieuwe reachtrucks, eveneens Toyota, aangeschaft omwille van de nieuwe werkhoogte van vijftien meter. Voorheen was de hoogte van het dc zeven meter.
Nieuwbouw dc’s
Sluyter bouwt volop aan zijn toekomst. Naast een nieuw dc in Assen wordt er ook gebouwd in Tilburg en nabij Rotterdam. In Tilburg bouwt Sluyter een dc van 8.000 vierkante meter. Oktober 2025 moet die operationeel zijn. Het dc in Bergschenhoek wordt overgeheveld naar een gloednieuw warehouse in Berkel en Rodenrijs van 15.000 vierkante meter. Het warehouse moet in 2026 operationeel zijn.
WMS
Ook het WMS is vernieuwd (Boltrics) Dit WMS is actief in alle dc’s in Nederland. Door deze investering is Sluyter in staat om zijn pickstrategie te vernieuwen. Faber: “We kunnen nu het in- en uitslag proces combineren. De trucks rijden nooit leeg wat de efficiency ten goede komt en het foutpercentage reduceert. Warehousing, dedicated transport en transport groupage zijn de belangrijkste werkzaamheden in het dc. Met de ingebruikname van het pand is daar een nieuwe specialiteit aan toegevoegd: value added logistics. In samenwerking met de gemeente en een extern bedrijf wordt op de mezzanine assemblage- en omstickerwerkzaamheden uitgevoerd. Vogelzang: “Het is geen sociale werkplaars, maar een werk ontwikkelcentrum. Mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt krijgen hier een kans zich te ontwikkelen. Ze beginnen met assembleren omstickeren en van daaruit kunnen ze doorgroeien naar andere functies binnen ons warehouse. Een win win situatie voor iedereen.”
Doorgroeien kan Sluyter zelf ook in Assen. Naast het nieuwe pand ligt nog een kavel dat in eigendom is van het bedrijf. Theoretisch kan het pand nog een keer zo groot worden.