Met bijna 400 collega’s bij Sluyter Logistics zijn er net zoveel verhalen over trots, toewijding en passie voor het vak. In deze serie gaan we voorbij logistiek en duiken we in de drijfveren van de mensen achter het stuur, op kantoor of in het magazijn. Wat beweegt hen? Wat maakt hun werk waardevol?
In deze editie ontmoeten we Kees Colijn, al veertien jaar vrachtwagenchauffeur bij Sluyter Logistics en met hart en ziel verbonden aan het werk.
‘Noodgedwongen’ in het vak gerold
Dat Kees uiteindelijk vrachtwagenchauffeur werd, is geen toeval. Zijn vader was ook chauffeur en toen Kees moest stoppen met zijn werkzaamheden als timmerman bedacht hij zich: “als mijn vader het kan, dan kan ik het ook.” En zo reed hij zijn toekomst als vrachtwagenchauffeur tegemoet. “Als kind zag ik het allemaal gebeuren. Nu ben ik groot en zit ik zelf achter het stuur,” vertelt hij lachend.
De carrière van Kees bij Sluyter Logistics begon indirect. “Ik reed als charter voor Sluyter via een ander bedrijf. Toen dat bedrijf stopte, was de overstap naar Sluyter een logische volgende stap.” Inmiddels is hij al veertien jaar in dienst en in totaal zo’n 21 jaar actief in de logistiek.
Hoe ziet een gemiddelde dag (of beter gezegd: nacht) eruit?
Kees rijdt al zo’n vijf à zes jaar nachtdiensten en wil niets anders meer. Wat zijn werk voor hem zo bijzonder maakt, is zonder twijfel de rust en vrijheid die de nacht biedt. “In het begin dacht ik: dat nachtwerk is niets voor mij. Maar nu wil ik niet meer terug. Lekker rustig, geen files. Je hebt de weg voor jezelf.”
Zijn werkweek loopt van zondagavond tot vrijdagochtend en de werkdag begint rond 20:00 of 20:30 uur. “Dan rijd ik naar Pernis om goederen te laden voor de volgende dag. Daarna rijd ik nachtelijke ritten tussen de adressen, waar ik meerdere keren laad en los, vaak zo’n drie/vier ritten per nacht. Het is heerlijk om zelfstandig te werken, je bent een soort eigen baas.”
Werken met vertrouwen en plezier
Hoewel hij vooral ’s nachts rijdt en weinig directe collega’s tegenkomt, voelt Kees zich wel verbonden. “Ik zie vooral de collega’s in de loods, maar als ik iemand tegenkom onderweg, dan zwaai ik altijd even.” Over Sluyter is Kees duidelijk positief. “Het is een goed bedrijf. Als er iets is, lossen ze het op. Ze zijn er als je ze nodig hebt, dat voelt vertrouwd.”
Kees haalt zijn motivatie uit het plezier in zijn werk. Hij heeft nooit tegenzin en blijft doorgaan, ook als het even tegenzit: “Ik ben van ‘gaan, gaan, gaan’, niet van zeuren.”
Een vraag voor de volgende
Naar aanleiding van de vraag van René, vestigingsmanager bij Sluyter Logistics Tilburg, “Waar liggen onze kansen voor onze organisatie?” antwoordt Kees: “Er gebeurt van alles, maar het komt altijd weer goed. Chauffeurs blijven nodig. De sector verandert, maar ik kan mijn werk blijven doen.” Wel merkt hij dat er steeds meer regels komen: “Boetes, extra cursussen, code 95… alles kost geld. De eisen worden steeds strenger. Dat is wel iets om rekening mee te houden.”
Tot slot heeft Kees een vraag voor de volgende collega in deze reeks: “Wat is jouw eerlijke mening over Sluyter als werkgever?”
Wil jij ook jouw verhaal delen in onze serie Voorbij Logistiek? Stuur een mail naar marketing@sluyter-logistics.nl. We kijken uit naar jouw verhaal!