Sluyter Logistics heeft afgelopen periode drie elektrische Renault Trucks D bakwagens aangeschaft. En dat smaakt naar meer. “Want klanten krijg je momenteel gemakkelijk mee als het om elektrisch gaat.” Op termijn komt ook waterstof in beeld, wat de directie van Sluyter betreft duurt dat nog een jaar of vijf.
Het bijna een eeuw oude bedrijf heeft innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Ze stonden daardoor afgelopen jaar al op de 55e plaats in de Top 100 Logistiek Dienstverleners. Een gesprek met commercieel directeur Cor Veneboer en William Veneboer, die onder andere duurzaamheid in zijn portefeuille heeft.
Wat was de aanleiding om over te stappen op elektrisch?
Cor: “Als vervoerder ben je constant bezig je efficiency te verhogen. Dat waren we al ver voordat Lean & Green zijn intrede deed. Voor ons is efficiëntieverbetering heel normaal. Het verhogen van de efficiëntie doe je samen met je mensen én je klanten. Op een gegeven moment komt dan de introductie van de eerste elektrische truck voorbij; een interessante ontwikkeling. Je praat erover met je klanten, betrekt hen bij je voornemens. En je overlegt natuurlijk ook met je leverancier, Renault Trucks Nederland in dit geval. Als alle neuzen dezelfde kant op wijzen kun je verder. Wat wel hielp is dat de klant waar we nu mee begonnen zijn over een ecologisch pand met zonnepanelen beschikt. Dan heb je een deel van de voorwaarden al klaarliggen. Want het opladen gebeurt met eigen laadpalen.”
Hebben jullie ook andere brandstoffen overwogen?
William: “We hebben naar HVO gekeken omdat dat ons best wel een interessante businesscase leek, gezien het feit wij een eigen pompinstallatie aanwezig hebben op onze vestiging in Assen. Omdat wij in Assen gaan verhuizen en deze locatie volledig klimaatneutraal wordt, kiezen wij niet wederom voor een eigen pompinstallatie. Ik vermoed dat HVO een mooie, tussentijdse oplossing is, tot het moment dat de infrastructuur voor elektrificatie beter is ingericht. Daarnaast is de verwachting dat medio 2027 de waterstoftechnologie haar intrede doet en hier verwachten wij heel veel van. Dan moet je niet investeren in iets wat – denken wij – zijn langste tijd, hoe goed ook, heeft gehad.”
Cor: “Ook klanten worden kritischer en gaan bewuster met verduurzaming om. Ze stellen duurzaamheid bij hun vervoerder daarom ook steeds hoger op prijs. Klanten krijg je makkelijker mee als je voor elektrisch kiest. Daarnaast gaan we volgende maand een elektrische bus inzetten in Assen om de binnenstad te kunnen beleveren. Als deze pilot goed bevalt breiden wij die naar andere steden uit.”
William: “Wij gaan verder ook vijf verschillende routevrachtwagens voorzien van flexibele zonnepanelen op het dak, waarmee we de elektrische onderdelen kunnen voorzien van stroom. Een licht-hybride oplossing, kun je zeggen. De verwachting is dat we daardoor 10% van de brandstofkosten kunnen besparen. En als de pilot succesvol is gaan wij deze zeker verder uitrollen over het wagenpark.”
De overslaghub in Deventer helpt ook om te verduurzamen?
Cor: “Deventer is ontstaan uit de wens om een centraal overslagdepot te hebben in Nederland. Ook weer vanuit die efficiëntiegedachte. In Deventer komen iedere avond pendels vanuit alle vestigingen om zendingen uit te wisselen voor de desbetreffende regio’s. Op deze manier kunnen wij de beladingsgraad zo hoog mogelijk houden in combinatie met zo min mogelijk kilometers.”
Welke ontwikkelingen hebben jullie nog gepland staan?
William: “Voor onze dedicated klanten kunnen we de CO2-footprint al zichtbaar maken via onze Power BI Tool. Zij hebben daarbij zelfs een keuze in modaliteiten en maatregelen om de uitstoot te beïnvloeden. Als straks de CO2-heffing wettelijk verplicht wordt zijn wij er klaar voor. Om onder andere deze oplossing voor alle klanten aan te bieden zitten wij op dit moment midden in de ontwikkeling van een nieuwe boordcomputer-oplossing. De livegang staat na de zomer gepland.”
Cor: “Wij hebben op dit moment een afstudeeropdracht lopen om ons streven naar verduurzaming kritisch te analyseren en de mogelijkheden van verdere optimalisatie in beeld te krijgen. Dit rapport wordt deze maand opgeleverd en met de aanbevelingen gaan wij concreet aan de slag.”
Wat gaan jullie doen om hogerop te komen in de Top 100?
William: “Onze ambitie is inderdaad om in de top 50 te komen. Wij mikken dit jaar op een plek ergens tussen de 40 en de 50. Dat moet haalbaar zijn gezien de mate van innovatie in verduurzaming, arbeid en ketenregie zwaar meewegen in de score en wij hier vanuit onze filosofie constant mee bezig zijn.”
Nog een goede tip tot slot?
Cor: “Vraag een subsidie aan om te investeren, niet om subsidie te krijgen.”